fbpx

Tips til designing af Google Ads Display banner

Mange ser Google Ads display, som et dødt medie især fordi vi har adgang til så mange reklameplatforme i dag som eksempelvis SOME annoncering, søgemaskineoptimering osv. Men digital display annoncer er stadig relevante, fordi du har mulighed for at få potentielle kunder ned i din salgstragt, det gælder både potentielle kunder, som ikke har integreret med din virksomhed før men også kunder som allerede har købt hos dig før.

Jeg har snart kørt rigtig mange Google Display banner ude på Google-netværk. Som har givet mig et indblik i hvad der fungere og hvad der ikke fungere. Så her har du nogle gode tips og trick, som jeg vil anbefale dig at du følger, når du designer Google Display banner.

Opret flere formater

Der er mere end 40 display annonceformater på Google-netværk. Jo flere du inkluderer, jo flere muligheder har du også for at blive vist. Betyder, det så at du skal sidde og oprette 40 display banner og her er svare nej! Det er nemlig virkelig tidskrævende at oprette samme banner bare i flere forskellige størrelser. Derfor vil jeg anbefale at du enten fokuserer på de 10 mest effektive display formater, som udgøre 40% af visninger på Googles netværk.

Mest effektive annoncestørrelser ifølge Google

De 5 vigtigste

  1. Stor rektangel: 336 x 280 px

  2. Indbygget rektangel: 300 x 250 px

  3. Halvside: 300 x 600 px

  4. Stor mobil: 320 x 100 px

  5. Leaderboard: 728 x 90 px

Hvis du har ekstra tid

  • Mobil: 320 x 50 px

  • Wide skyscraper: 160 x 600 px

  • Hoved Banner: 468 x 60 px

  • Stort leaderboard: 970 x 90 px

Tilføj logo

Google Ads display annoncering handler rigtig meget om brand awareness, derfor er det en god ide at vise dit logo, hvis den potentielle kunde ikke klikker ind din virksomhed først gang, kan dit logo og din tilstedeværelse være med at gøre at han kigger ind på din hjemmesiden senere hen.

Et rigtig god eksempel er Under Armours bannerannoncer, som i kan se til højre her ser man ikke kun deres logo til venstre men deres virksomhedsnavn er også nævnt nederst i højre hjørne. Selv deres domæne er nævnt i deres CTA. (Hvis dit domæne er langt og mega kompliceret, vil jeg ikke anbefale at indsætte din webadresse).

Præsenterer jeres værdi proposition

Din værdi proposition er, hvad der får dit publikum til at klikke på din annonce.

Værdi proposition viser jeres service/produktets bedste funktion.

Gode spørgsmål for at finde sin værdi proposition:

  • Hvad adskiller vores virksomhed fra vores konkurrenter.
  • Hvorfor skal folk klikke på din annonce?

Se Dyrlægehuset Arkens annonce: Deres værdi proposition er “Gratis vaccination” som er skrevet med to forskellige farver for at gratis kan skille sig ud fra vaccination og omvendt. Billedet af katten er enkelt og af høj kvalitet. Selv i farten, vil man kunne definerer at Dyrlægehuset Arken, er dyrlæge og at de tilbyder Gratis vaccination til katte.

Opret flere formater

I de flest tilfælde når man skal skrive på sin knap, har man en tendens til at skrive “Klik her, “Læs mere”, “Se nu” eller registrer her. Men det kan sagtens svare sig at bruge lidt ekstra tid på CTA knap, da det plejer at øge klikfrekvensen.

Hold jeres designs enkle

Jo mere rod, jo færre mennesker husker din kerne besked. Sørg for, at dine annoncer er enkle visuelt og indholdsmæssigt nogle nemme huskeregler i den forbindelse er, tilføj en enkel baggrund så dit produkt altid er i hovedfokus. Annonceteksten så få ord som muligt, og CTA skal være klar og kortfattet.

Indram billedet

Folk er tiltrukket af billeder inde i kasser. Hvis din annonce har en hvid baggrund skal du sørge for, at der i det mindste er en lille 1px-linje, der skitserer din annonce.

Vælg dine skrifttyper omhyggeligt

Brugerne har igennem årenes løb set rigtig rigtig mange display bannere. Og en af de fejl, som mange laver, er at vælge en skrifttype, som er svær at læse. Hold dig væk fra cursive skrifttyper, ekstrem tynde eller små skrifttyper eller alle store bogstaver.

Jeg anbefaler, altid at bruge en markant skrifttype og skrifttype, som er let læselige til overskrifter og beskrivelser. Prøv også at holde teksten på et minimum (Jeg anbefaler ikke at gå over 4 linjer tekst).

Stærkt billedsporg

Billeder kan sige mere end 1.000 ord og du har mulighed for at tage dine banner til et helt nyt niveau.

Vær opmærksom på de billeder, du vælger, skal være meningsfulde samt understøtte dit budskab.

Husk, at billeder ikke altid er nødvendigt, du kan sagtens designe et banner med fede farver og skrifttyper som kan give dig et godt resultat.

Sørg for, at din landingsside og dit designe matcher jeres brand

Dine displayannoncer skal nøje stemme overens med dit brands udseende. Når din brandpersonlighed konstant skifter, har vi svært ved at skabe brandbevidsthed.

Sørger derfor at, dine annoncer matcher din hjemmeside visuelt med hensyn til farver og skrifttyper. Det gælder selvfølgelig også får budskabet, hvis du eksempelvis præsenterer et bestemt tilbud på din displayannonce, skal der står det samme tilbud på hjemmesiden.

Brug sense of urgency

Sense of urgency, plejer næsten altid at fungere rigtigt godt, da man lokker folk til at handle nu. Dette kan gøres på forskellige måder, eksempelvis via et begrænset tilbud eller en eksklusiv aftale osv.

Test animerede bannere og statisk bannere

Der er mulighed for at bruge animerede annoncer på Google Ads-netværk. Animerede bannere er mere komplekse og plejer at være dyrere at producere, men de fungere normalt bedre end statisk billeder.

Når det så er sagt, skal de animerede elementer ikke distrahere fra din annoncens budskab. De skal ikke vare mere end 15 sekunder. Sørg for, at dit budskab eller logo kan ses i de først par sekunder. Derudover skal du til sidst opfordrer til handling.

Jeg tester altid begge formater af for at se, hvad der fungere bedst for din virksomhed. Dine animerede bannere skal være i HTML5-format.

Brug for hjælp til at designe eller promovere dine displayannoncer på Google-netværket? Få et uforpligtende tilbud, eller lær mere om vores digitale displayannonceringstjeneste.